fredag 6 november 2015

Sonden i Näsan

Då fortsätter jag där jag slutade igår....
 
5 september 2013 och några dagar framåt
 
Då va det dags för operation.
Det va ingen stor operation.....bara min "nåldyna" som skulle plockas bort.
Men det är samma procedurer ändå. Duscha byta om till ren sjukhusskjorta och sen blir nerkörd till operation där det väntade flera sköterskor som skulle pyssla om mig och se till så att jag hade det bra. Det gick inte riktigt bra, för dom fick inte bort allt...."nåldynan"
och det mesta av slangen fick dom bort, men det sitter en bit kvar, som sitter fast.
Men det skulle inte va någon fara, men läkaren hade ringt och rådfrågat för säkerhets skull,
så då kände jag mig lugnare.
Nu va det borta och jag slapp bry mig om den mer.
Anledningen att den skulle bort, va att den var i vägen sen
när den stora operationen skulle äga rum.....
Man blir väldigt groggy när man varit nersövd.
Fick ligga på uppvak en stund innan jag kom upp på avdelningen igen.
Där skulle jag tillbringa 1 natt till innan jag fick komma hem igen.
 

Hade fortfarande ont av sonden i näsan, men det hade nog blivit lite bättre.
Idag skulle jag i alla fall få komma hem.
Fick massa saker med mig hem som jag behövde till sonden.
På kvällen kom min syster, för vi skulle ha lite filmkväll, 
men jag kunde inte slappna av,
för det gjorde fruktansvärt ont varje gång jag svalde eller rörde mig.
Jag hade panik....ville bara dra ut den!!!
men det gjorde jag inte och jag tog mig igenom kvällen/natten
och dagen därpå blev det bara jobbigare och jobbigare....
det va irriterat i halsen pga. att det va så trångt (det va min slutssats i alla fall)
Vi ringde ner till avdelningen jag legat på och hon rådde mig att åka till akuten i Lund,
 så på kvällen körde vi hela vägen ner till Lund och satte oss på akuten.
 
 
Först fick man vänta i ett rum (väntsal)
sen fick man komma in ett rum där man skulle ta prover.
Där efter in ett nytt väntrum och tillslut in på ett rum där dom undersökte mig.
Jag sa att jag ville att dom skulle dra bort slangen ur näsan.
Den läkaren kunde inte bestämma de, för han va tvungen att rådfråga med en kirurgläkare först
och han va så klart upptagen, så där fick vi vänta och vänta....
till slut kom läkaren (vi trodde dom hade glömt bort oss)
Han kunde dra ut sonden, men att jag fick göra det på egen risk och jag förstod det.
Det va väldigt skönt att få bort den, men ändå lite panik, för jag måste ju få i mig något.....
Detta tog några timmar och klockan va sent när vi äntligen fick köra hem igen...
 
 
Nu va jag tvungen att komma på
hur jag skulle få i mig tillräckligt med kalorier
 eller i alla fall i närheten av de.
 
 
Jag testade att drick en klar näringsdryck och det gick lite bättre än de mjölkiga.
Så det fick det bli....jag hade inget att välja på nu när jag hade dragit ur sonden.
Jag fick inte gå ner i vikt innan operationen!!
Jag va fortfarande lite öm i halsen efter slangen,
så imorgon kanske det går lite lättare att dricka.
 
Detta va den enda smaken jag kunde dricka till slut...
Ananas/Apelsin
 
 
Kram & Kärlek
Anna


2 kommentarer :