onsdag 13 januari 2016

Sommar & Sol??

Sommar.....och Sol....!!??
eller hur va det nu??
 
Nu går vi tillbaka till sommaren 2002..
 
Studenten va avklarad och det va dags för en ny cellgiftsbehandling.
Jag går inte in i detalj varje behandling....blir lite tråkig läsning.
Det är illamående, trötthet, dålig aptit m.m. som min dagar består av
 
 
Jag kunde inte vistas några längre stunder i direkt solljus för då fick jag vattenblåsor.
Så det fick bli skuggiga platser eller så fick jag vistas inomhus.
En tjej på snart 18 år, det är inte rätt att hon ska behöva genomgå detta.
Hon vill också ha brunbrända ben och kunna ligga vid havet och sola och bada.
Ingen ska behöva genomgå cancer och allt vad det innebär.
Ändå är det så många som gör det och det skär i hjärtat.
När man är i det (med alla behandlingar m.m.) så känner man sig ensamast i världen.
Att det finns fler som genomgår samma helvete är svårt att ta in.

 
Det va den 9 juli och nu va det dags att åka till Lund
och bli inlagd för min högdosbehandling (benmärgstransplantion från mig själv)
Pia körde ner mig och stannade hos mig i några dagar,
 sen kom mamma och stannade hos mig resten av tiden i Lund.
Jag skulle först få högdosbehandling av cellgift i 5 dagar
och sen skulle jag fyllas på med benmärgen.
Benmärgstransplantionen ägde rum den 17 juli
 
 
och den 18 juli blev jag förflyttad till CSK (Kristianstad) pga. platsbrist,
men det gjorde inget, för det va skönt att va närmare hemma :)
Här får jag ligga isolerad till 31 juli, innan det är dags att åka hem igen
Cellgiften kommer göra att mina vita blodkroppar sjunker och jag blir väldigt infektionskänslig,
så jag kommer va isolerad i några veckor på sjukhuset tills de vita går upp igen till normalvärden.
Jag hade mycket besök av nära och kära. Dom som inte kunde komma ringde till mig <3
 

Dagarna fick jag ägna åt att försöka få i mig vätska, för va tvungen att kissa en viss mängd.
ja dom mätte hur mycket jag drack och hur mycket jag kissade.
Låter kanske inte så jobbigt... Dricka kan väl vem som helst, men om man sover större delen av dagen, så är det svårt att få i sig 3 liter vätska på en dag.
Så under perioder så fick jag vätskedropp.
Det va väldigt mycket illamående, trötthet, väldigt dålig aptit, orkeslös m.m.
Detta va hur mina dagar såg ut i stora drag.
Jag minns inte allt, så jag berättar så gott det går.
Jag har stängt dörren till mitt liv då, eller försökt glömma (förtränga kanske är mer rätt)
så just nu försöker jag ta mig tillbaka till den tiden och försöka bli av med mina mardrömmar.
Det gör jag genom att skriva här och berätta om min resa, så gott jag kan.
 
 
Nu låter det som att ni ska tycka synd om mig, men det är inte poängen.
Jag vill bara att folk ska få upp ögonen att ta vara på livet, rusa inte genom livet.
Stanna upp och Njut!!
 Ingen 18-åring ska behöva genomgå en sommar på sjukhus,
medan sina vänner solar och badar eller va dom nu gör för något kul. 
 
Nu avslutar jag denna sommaren och återvänder till nutiden!
 
Kram & Kärlek
Anna
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar