måndag 2 november 2015

Stamceller

 
Måndag 6 maj 2002
 
Idag ska jag och Pia till Lund och träffa Anita (Läkaren
)och sen ska dom skörda stamceller från mig.
Vi skulle vara i Lund redan kl. 07.00, så det bar av redan kl.05.00.
 Ingen sovmorgon idag inte.
Har jag otur kan det bli att jag får ligga inne några dagar, men det får vi hoppas att jag slipper.
När vi kom ner till Lund anmälde vi oss i receptionen på onkologen och satte oss ner i väntrummet. För först ska jag in och prata lite med Anita.
Sen blev jag lagd i en säng som jag blev iväg rullad i till ett rum någonstans.
 Inte lätt att hålla reda på var man är, när allt ser likadant ut....
En läkare skulle sätta in en kateter i ljumsken på mig. jag grät hela tiden,
för det gjorde så fruktansvärt ont,
sen sa läkaren om jag inte hade spänt mig så hade vi varit klara nu....
Jag blev så arg och ledsen. Lätt för honom att säga!!
Jag hade med nöje stoppat in en ståltråd och ett plaströr i ljumsken på honom.
Hoppas jag aldrig mer behöver träffa på den läkaren :(
Jag såg att Pia också blev arg. Det va skönt så det inte bara va jag som överreagerade.
 I alla fall när den pärsen va över så skulle jag till ett annat rum. 
Det va i detta rum som dom skulle skörda stamcellerna.
Det är inte så komplicerat mer än att dom "suger" ut stamceller från röret i ljumsken.
Inte konstigare än att  ge blod, bara besvärligare och mer tidskrävande.
Här skulle jag ligga i 3-4 timmar.
Vi fördröjde tiden med att titta på en film som heter Bridget Jones Dagbok :)
Tiden gick faktiskt förvånansvärt fort, men herregud vad kissnödig jag hade hunnit bli,
för hade inte varit på toaletten sen i morse och jag fick fortfarande inte resa mig.
Nu va jag klar!! så jag åkte upp på avdelningen igen.
Dom tog bort katetern och la ett förband och en riskudde som tryckförband.
Nu ska jag ligga såhär i 1-2 timmar och vänta på att fått tillräckligt med stamceller.
För man kan ha otur och gå igenom allt en eller flera gånger till.
Vid ca 20.30-21.00 kom dom in och sa att vi fick åka hem.
Nu får jag ÄNTLIGEN gå på toaletten igen :)
Det har varit en väldigt lång dag, men nu ska vi äntligen köra hem igen :)
Jag ska genomgå en benmärgstransplantation.
Bryta ner kroppen under ca 1veckas tid 
och sen fyllas på med de stamceller som dom har skördat idag.
Sen kommer jag va isolerad i ett rum i flera veckor.
Jag vet inget datum när detta kommer ske ännu, men det blir säkert nu i sommar.
 
 
Lördag 11 maj 2002
 
Värken som jag haft börjar bli bättre på morgonen iallafall.
 Det blir värre ju mer jag är uppe. Så framåt dagen har jag lika ont igen.
Fast det känns ändå som att det har blivit lite bättre.
Det går på rätt håll!!
 
 
Tisdag 14 maj 2002
 
In till Tandläkaren på sjukhuset i Kristianstad kl. 08.30
Björn körde in mig.
Dom undersökte mig och tog bilder. Jag blev godkänd.
Dom kunde inte se något fel på mina tänder
och det va skönt att något på min kropp va godkänt...
 
 
Onsdag 15 maj 2002
 
In till Sjukhuset i Kristianstad idag igen, men kl. 09.30 och idag kör pappa mig.
Jag skulle göra en undersökning på min njurfunktion.
Började med att jag fick en spruta i armen, vänta 2-3 timmar  och sen få en spruta till.
Man va tvungen att vänta så lång tid mellan sprutorna.
Pappa och jag körde runt i Kristianstad.
Tittade på bilar och sen va vi på möbelaffärer
och provsatte i stort sett alla fåtöljer och soffor :)
Vi va inte hemma förrän ca kl. 15.00
Jag hade haft lite ont i benen idag, men det hade ändå gått förvånansvärt bra.
Trött blev jag såklart.
 
 
Torsdag 16 maj 2002
 
Jag är fortfarande trött efter gårdagen.
Det blev en lång dag, så det får bli soffan och film.
Svullnaden börjar så smått gå ner på benen och det är ännu ett steg framåt!!
Alla framsteg är positiva, fast de inte går så snabbt....
 
 
Fredag 17 maj 2002
 
Idag ska jag till Kvinnokliniken i Kristianstad och träffa läkaren (Lennart Ståhl)
Jag ska genomgå en gyn undersökning
och det hade jag aldrig varit med om innan, så det va lite nervöst.
Mamma fick följa med som stöd.
Sen va det en sköterska inne i rummet hela tiden.
Det gick ganska så snabbt, men det kändes naket och konstigt.
Nu va det över i alla fall och vi kunde köra hem igen.
 
Något i denna stilen såg det väl ut på rummet.....
 
Här tar min egna anteckningar slut, för jag tror att min ork att skriva tog slut :(
Men jag ska försöka minnas så gått det går!
Jag har skickat efter mina journaler,
som jag hoppas kan hjälpa mig på min resa <3
 

Kram & Kärlek
Anna
 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar