måndag 26 oktober 2015

Avslag

Sjukförsäkring.....

Nu blir det lite blandade tider, men allt började dagen jag fyllde 25 år....

Det hade varit trevligt om man hade haft det, men enligt Trygg Hansa
så är inte jag berättigad att ha en fullvärdig sjukförsäkring....


Allt började det året jag skulle fylla 25 år (är 32 år idag),
för då avslutas min barnförsäkring hos Trygg Hansa och jag va tvungen att söka en vuxenförsäkring.
 Det ska väl inte va så svårt, fylla i lite papper och skicka in...trodde jag i alla fall!!
(Tycker dock det är helt fel att man ska behöva söka om en försäkring
som man har haft sen man föddes)
 Men jag fick avslag (nu i efterhand ångrar jag mig att jag va så jäkla ärlig om min trötthet,
men det är väl så man är uppfostrad. Att vara ärlig!)
Det tog dom flera månader att komma fram till detta beslut....
Deras beslut löd såhär: Tyvärr kan inte den sökta försäkringen beviljas.
Anledning är din oklara långvariga trötthet efter cancersjukdom.
Jag ringde dit och fick till svar att det inte va någon idé för mig att söka på nytt,
för jag skulle ändå få avslag. (dum som jag va, så sökte jag inte om. Det kändes rätt i stunden)
Jag tänkte vänta tills jag kunde jobba fullt och va friskförklarad från allt va cancer heter.
Då kan dom minsann inte ge mig avslag!!!

 
Som ni vet så fick jag jobb på Mairo 1 juni 2013, så jag tänkte söka på nytt hösten 2013.
Äntligen skulle jag kunna få min sjukförsäkring tillbaka igen :)
Istället blev jag sjuk i cancer IGEN (som jag skrev om i ett tidigare inlägg)
men jag ringde dit i alla fall, för denna nya cancern va en strålningsskada från min förra cancer.
Jag blev kopplad hit och dit, men tillslut kom jag till en trevlig kvinna
som berättade att jag kunde söka ersättning för den nya cancern (pga. av att det va en strålningskada)
Jag blev väldigt lättad och glad, men det visade sig att hon va ny på jobbet
och det hon sa stämde inte alls.....och då kan ni ju räkna ut hur allt gick :(


Jag och Karin
(kurator och så mycket mer, är evigt tacksam för allt hon har gjort för mig)
skrev brev till trygg hansa och fick avslag och vi överklagade,
men fick avslag igen och då överklagade vi till en nämnd och fick avslag där också.
Fast att jag hade läkarintyg på att jag fått denna cancern
pga.av att jag strålats när jag hade min förra cancer, så fick jag inte rätt :(
Det är rent ut sagt förjävligt!!!!! och jag blir bara ledsen och arg när jag tänker på de.
Vi bokade t.o.m. möte hos en advokat, men jag fick tyvärr avboka det mötet,
för jag har inte dom pengarna att lägga på advokatkostnader m.m.
Det va ett jobbigt beslut att ta :( :(


Jag har samlat ihop lite fler bilder nu,
så jag lättare kan fortsätta min cancerresa från 2001 och framåt
Lättare att berätta om man har lite bilder att visa....

kram & kärlek
Anna
 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar