tisdag 20 oktober 2015

Förberedelser

Nu fortsätter jag min resa och vi börjar.....
 
 
Onsdag 21 november 2001
 
Utprovning av peruk stod på schemat idag.
Kändes lite konstigt att prova ut en peruk,
men jag hade Carola och min lillasyster Jennie med mig som smakråd.
Vi körde in till skägg & lockar (hårsalong i Kristianstad)
Anette hette hon som välkomnade mig och skulle hjälpa mig med att välja ut en fin peruk.
Hon tog oss lite avsides till ett rum, så jag inte behövde sitta i den stora lokalen med alla andra.
Efter mycket provande (minns speciellt en peruk, den va ljusbrun, axellångt och lugg......
den åkte av lika fort som den kom på)
och några tårar senare, så valde jag en lite längre frisyr,
ungefär till axlarna och självklart BLOND!!
 
 
Torsdag 22 november 2001
 
Idag va det dags att operera in en "port a cat", fast jag kallar det för nåldyna.
Dom ska operera in den pga. att jag knappt har några ådror på underarmarna 
och dom få jag har va alldeles för sköra för att sticka i, dom hade lätt brustit.
 Denna gången skulle jag inte bli nersövd, utan det blir bara lokalbedövning och det kändes ok.
Först fick jag åka upp till min avdelning (Hematologen/Medicin)
 för jag skulle få någon medicin i dropp.
När droppet runnit ner, så va det dags att rulla ner till operation,
det va Eva & Eva (sjuksköterskorna som ordnade så jag kom iväg)
Dom rullade in mig i ett rum,sen va dom tvungna att gå tillbaka till sina andra patienter på våning 12.
Efter ett tag kom de massa sköterskor i gröna dräkter, som pysslade om mig
 (tror jag blev tvättad 3 ggr där "nåldynan" skulle sitta.
När det va färdig pysslat, så va det dags att rullas in till operationsalen.
När jag väl va inne så stod min faster Brita rakt framför mig :) Jag blev jätteglad över att se henne, det blev genast inte så ensamt. fast ensam va jag ju inte, det va ju folk överallt...
Dom sprutade in lugnande i nålen på armen och nåt annat också, tror det va mot illamående.
När man opereras med lokalbedövning, så är man vaken, men jag somnade av allt lugnande och när jag vaknade så fattade jag ingenting. Dom började ta bort alla gröna dukar som dom lagt på mig.
Då va jag klar här och dags att rullas ut till nästa sal, som man brukar ligga när man har opererats.
Det va samma sal som jag hade legat i när jag opererade bort lymfkörteln, sjuksystrarna kände igen mig och kam fram för att se hur jag mådde. Just då mådde jag inte så bra.
De va roligt att se dom igen, för dom hade varit så snälla mot mig.
Efter en stund kom Eva & Eva för att hämta mig och rulla upp mig till avdelningen igen.
Väl där så skulle jag ha mer medicin i dropp.
Det va bara ett problem. Man måste vänta 8 timmar mellan varje dropp.
Det va inget roligt alls att bara ligga där. Dom frågade om jag ville ha något att läsa, men jag va för trött för att läsa. Vid 16.00 skulle jag ha nästa dropp. Pappa kom ungefär vid den tiden.
När droppen väl hade runnit ner, så va det dags att åka hem :)
Det blev en väldigt lång dag och imorgon ska jag ha min första cellgiftsbehandling.....
 
 
(Port a cat)
 
 
 


 
 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar