fredag 16 oktober 2015

Från början

För att ni ska kunna förstå, så tänkte jag berätta lite mer ingående om de första veckorna......

Fredag 12 oktober 2001
Det va idag allt började på min 18 årsdag. Jag va så glad att jag äntligen hade fyllt 18 år :)
Jag fick gå på krogen, ut och dansa med mina vänner :) ÄNTLIGEN!!!!
Under dagen upptäckte jag någon slags knöl på halsen. Jag brydde mig inte så mycket om det. Jag fyllde ju år!!
Vem bryr sig om en knöl och det försvinner väl ändå.....
Lördag 13 oktober 2001
Knölen hade blivit större och den verkade inte alls försvinna, som jag trodde.
Jag frågade olika personer om dom visste vad det kunde va för något, men ingen visste.
De kunde va en infektion, för det är det vanligaste om man får knölar på halsen.
Rådet jag fick va att besöka en läkare...
Torsdag 18 oktober 2001
Idag stannade jag hemma från skolan, för jag va tvungen  att få tag på en läkare.
Jag ringde till vårdcentralen och fick tid samma dag kl. 13.30
Läkaren jag träffade hette Karl och det va hans näst sista dag på vårdcentralen,
sen skulle han tillbaka till Island.
Han undersökte och kände igenom mig, men kunde inte  säga någon exakt diagnos.
Det enda han kunde säga va att antingen är det nåt virus eller infektion,
men att det även kunde va något allvarligare.
Risken för att det skulle va något allvarligt va väldigt liten!
Han va väldigt angelägen om att få veta vad det va, så han skrev remiss och
 gav mig en lapp med prover jag skulle ta.
Jag skulle åka in till provtagningen inne på sjukhuset
 pga.. att han ville ha det akut....
Fredag 19 oktober 2001
Pappa körde in mig för att ta prover.
Det gick snabbt...ett stick i armen, sen fick vi köra hem igen och vänta på provsvaren.
 Karl (läkaren från vårdcentralen) ringde mig på eftermiddagen och
berättade att proverna inte visade något.
Han lovade ta kontakt med en läkare på sjukhuset som kunde hjälpa mig......
Onsdag 24 oktober 2001
In och träffa läkaren (Jörgen) på sjukhuset. Han undersökte mig likadant som på vårdcentralen, men denna gången tog dom mer prover 8 rör istället för 3...
Sen skulle dom suga ut nåt från knölarna, de va lite obehagligt.
Dom ville veta vad knölen/knölarna va för något
Måndag 29 oktober 2001
Idag skulle jag in till sjukhuset och få svar på proverna.
Jag va inte speciellt nervös, för jag va så inställd på att jag hade fått en infektion och att jag skulle få en 10 dagars antibiotikakur, sen skulle allt va bra.
Men riktigt så blev det inte......
När dom ropade upp mitt namn, så visade sköterskan in oss (jag och pappa) till ett rum
och där va Jörgen (läkaren) men han satt inte där själv,
där satt även en läkare till (Gun-Överläkare)
Jag började förstå att de nog va något mer allvarligt än en vanlig infektion.
Beskedet jag fick va att jag hade fått en sjukdom som heter Hodgkins sjukdom/lymfom.
Jaha och va är det tänkte jag, men det fick jag snabbt veta.
CANCER!!!
och det enda sättet att bota de va cytostatikabehandling (cellgift)
och i vissa fall även strålbehandling.
Jag skulle operera bort en lymfkörtel (knöl), för att dom skulle vara 100 % säkra
 på att dom hade rätt och även vilken sorts behandling jag skulle ha.
Jag är otroligt glad att jag hade pappa med mig,
så jag inte fick reda på detta själv...
Jag ringde mamma m.fl. och berättade vad läkarna hade sagt,
 men jag sa inte att jag hade fått cancer, utan jag sa att jag hade en tumör.
Jag tyckte inte det lät lika allvarligt.
Jag fattade nog inte riktigt vad som just hade hänt.....
Hade jag fått cancer???
 Vi har inte cancer i släkten...
Jag har ju precis fyllt  18 år och vuxenlivet skulle precis börja!!
Sista året på gymnasiet....
Vad skulle nu hända??
Mycket frågor som snurrade runt i huvudet.......
"Min värld kraschade,
 medan alla andra fortsatte med sina liv.
Efter chocken lärde jag mig ta tillvara på varje sekund,
 för varje sekund av ens liv är värt att kämpa för.
Lev för dagen,
så lever dagen för dig"
kram & kärlek
Anna

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar