torsdag 22 oktober 2015

Dagen med stort C

Nu återvänder jag till hösten 2001......
 
Jag kände mig som de gröna lövet, ensam & rädd
 
Fredag 23 november
 
Idag är dagen som jag fasat över, men samtidigt visste att den skulle komma
och att jag inte hade mycket att välja på.
Jag skulle få 8 st cellgiftsbehandlingar (varannan fredag) och sen genomgå en omgång strålbehandling (som innefattar 20 tillfällen med strålning) sen skulle cancern va borta.
Så innan sommaren så skulle jag va cancerfri :) Det va ju inte så långt dit.....eller!!??
 
Allt detta va väldigt svårt att ta in....cancer, cellgift, strålning...!! Nej det kan inte stämma...
Frågorna snurrade runt i huvudet...Hur kommer jag må? Hur går det med skolan? Vänner? m.m.
Mamma körde in mig till sjukhuset.......cellgifterna skulle jag få på avd.124,
men först skulle vi till provtagningen och ta lite prover som blodvärdet, vita blodkroppar m.m 
När jag väl va klar där så åkte vi upp till vån 12 och avd.124,
där en sjuksköterska tog med oss in på kontoret där dom hade ställt en säng till mig,
för att jag skulle slippa ligga bland massa andra folk min första cellgiftsbehandling.
Det va 2 sköterskor som skulle ta hand om mig idag, bara för att det va första gången.
Jag skulle få 3 sprutor och ett dropp. Låter ju inte så farligt.....
2 sprutor skulle jag få i min "nåldyna"
(och pga. av att den opererades in igår och att dom inte kom på den smarta idén
att sätta in en nål direkt, så gjorde de fruktansvärt ont att sticka en nål i den denna dagen) 
och den 3:e skulle jag få i ett stick på rumpan och den gjorde jätteont :( 
Droppet kan man bara få på ett sätt, så det behöver jag inte gå in på...
Innan allt detta började så va kl. 13 (för dom va tvungna att få provsvaren innan dom fick ge mig behandling och det beställs från apoteket) Sen tog behandlingen ca 1 timme.
Jag mådde inget vidare efteråt :(
Mamma körde hem mig till pappa (jag bodde hos pappa)
och när jag blivit avsläppt, så va det raka vägen till soffan. Mådde väldigt illa....
 
Detta va de 4 olika sorters cellgift som jag fick i min behandling
 
Måndag 26 november
 
För att sammafatta denna helgen ILLAMÅENDE!!!
Jag har mått jättedåligt, inte orkat göra något. Det enda jag har ätit eller druckit har varit nyponsoppa. Fick ta några teskedar vänta en halvtimme, sen ta några skedar till osv
 Det va bara för att jag skulle få behålla de. För jag hade lyckats spy ganska mycket första dygnet. Jag hoppas verkligen inte att jag kommer må såhär varje gång :(
 
Riktigt så mysigt som denna Nalle se ut ha det, hade inte jag....:(



Nu ska jag göra min älskade sambo
och våra katter sällskap i soffan :)
Kram & Kärlek
Anna





 
 
 
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar